کاپوئرا تلفظ پرتغالی : [kapuejɾɐ] در انگلیسی CAP-OH-AY-RA . یک هنر رزمی برزیلی است که ترکیب شده با عناصر رقص و موسیقی است. کاپوئرا در برزیل به طور عمده توسط آفریقایی انجام میشد در قرن 16th توسعه داده شد که توسط حرکت های سریع و پیچیده شناخته می شود، به طور عمده با استفاده از قدرت، سرعت، و اهرم برای نورد پا است.
کلمه capoeira احتمالا از زبان زیردریاییها می آید، با اشاره به مناطق کم پوشش گیاهی در داخل کشور برزیل است.
اعتقاد بر این است كه Capoeira با درگیری های قبیله ای متصل باشد، نام Engolo، از بنگوالا منطقه ارتفاعات آنگولا. در بسیاری از قبایل در آفریقاست، یک سنت وجود دارد که در آن مردم با یکدیگر ميجنگند به منظور به دست آوردن عروس و یا زنان مورد نظر ، آنها مبارزه تن به تن، بدون سلاح، و در داخل یک دایره برگزار ميكنند .
در قرن 16th، پرتغال ، مانند بسیاری از مستعمره نشینان اروپایی، تصمیم به استفاده از بردگان برای کارگری کرد مانند مستعمره نشینان اسپانیایی و انگلیسی ایرلندی و فرانسوی.
در قرن اول فعالیت اصلی اقتصادی در کلنی تولید و فرآوری نیشکر بود. استعمارگران پرتغالی برای ایجاد مزارع بزرگ نیشکر به نام engenhos، وابسته به نیروی کار کارگران برده بودند. بردگان نیز از زندگی در شرایط غیر انسانی و تحقیر آمیز،که مجبوربه کار سخت شده بودند و از تنبیه بدنی برای هر گونه سوء رفتار کوچک رنج می بردند. بدلیل نداشتن سلاح و اختلاف بین بردگان که از فرهنگ های مختلف آفریقایی و عدم دانش در مورد سرزمین های جدید و اطراف آن معمولا ایده هر گونه شورشی سرکوب می شد
در این محیط، capoeira نه به عنوان یک سبک مبارزه، بلکه به عنوان یک امید زنده ماندن متولد شد. این امید زنده ماندن بود، زیرا آنها می گفتند به رقص و پایکوبی مشغول هستند در واقع آنها درحال تمرین جنگ و آماده سازی برای مبارزه با بردگی بودند .
گروه مختلفی از بردگان در مکان هایی باهدف ایجاد شهرک دور هم جمع شدند که به زودی با جذب بردگان فراری، بومیان برزیل و حتی اروپایی فراری از قانون و یا افراط گرایان مسیحی. رشد می کنند، تبدیل شدن به یک دولت مستقل واقعی چند قومی است.
زندگی روزمره در آزادی و فرصت برای احیای فرهنگ های سنتی و به دور از ظلم و ستم استعمار ارائه آماده بود . این جامعه چند قومی، به طور مداوم توسط نیروهای استعماری پرتغالی تهدید میشدند اما Capoeira از ابزار بقا به یک هنر رزمی با تمرکز بر تکامل جنگ است.
آنها در برابر بسیاری از حملات استعماری. حداقل 24 حمله کوچک و 18 تهاجمات استعماری بزرگتر مقاومت کردند. گاهی اوقات سربازان پرتغالی که از جنگ برمیگشتند از روش مبارزه عجیب و متحرک آنها برای دفاع از خود صحبت میکردند
این روند بیش از یک قرن به طول انجامیدکه در این زمان بزرگترین روستاه ها شکل گرفتند ( quilombos، Quilombo . Palmares )
در پایان قرن 19th، برده داری در امپراتوری برزیل به دلایل بسیاری، از جمله در حال رشد کردن شبه نظامیان ، حملات در مزارع که هنوز بردگان مورد استفاده محکوم به فنا بود، امتناع از ارتش برزیل برای مقابله با فراری و رشد جنبشهای طرفدار الغای برده داری برزیل. و امپراتوری سعی در نرم کردن مشکلات با قوانین داشت، و در نهایت برزیل این قانون در تاریخ 13 مه سال 1888 لغو کرد .
به زودی پزشکان شروع به استفاده از مهارت های خود را در راه های غیر متعارف برای منع استفاده از capoeira کردنددر سال 1890، جمهوری برزیل اعلام ممنوعیت capoeira در کل کشور را مقرر کرد. شرایط اجتماعی هرج و مرج در پایتخت برزیل بود، و به گزارش پلیس capoeira به عنوان یک مزیت در مبارزه مشخص شده است.
در 1920، زمانی که سرکوب Capoeira کاهش یافته بود،، Mestre Bimba، یک جنگنده قوی از سالوادور با دانشجواش، لیما با انجام مبارزه قانونی و غیر قانونی برای تحت تاثیر قرار دادن و سرگرم كردن گردشگران پرداختند. و شروع به توسعه روش آموزش سیستماتیک برای capoeira کردند و در سال 1932، اولین مدرسه Capoeira تاسیس شد. Bimba سبک جدید خود را به پایه گذاری کرد ولی capoeira هنوز توسط قانون برزیل ممنوع بود .
در سال 1937 Bimba مدرسه سنترو را با مجوز رسمی از وزیر آموزش و پرورش سالوادور تاسیس کرد. . در سال 1940، در نهایت capoeira مفهوم جنایی خود را از دست داد و از قانون مجازات حذف شد.
استادان Capoeira شروع به مهاجرت و آموزش آن در کشورهای دیگر کردند در حال حاضر در بسیاری از کشورها Capoeira به هزاران نفر تعلیم داده میشود برزیل نیز دانشجویان خارجی را به خود جذب میکند .
نماد فرهنگ برزیل از آمالگام قومی که مشخصه برزیل، نماد مقاومت در برابر ظلم و ستم است، Capoeira قطعا تصویر خود را تغییر و یک منبع از غرور به مردم برزیل شد. این در نظر گرفته شده است که رسما میراث فرهنگی برزیل میباشد .
منبع : وی اس دی ال